Megéled

„Adjatok egy fix pontot és én kifordítom sarkaiból a világot”

Szinte mindenki ismeri ezt az idézetet, hiszen sokszor hallottuk az iskolában. Arra már azonban kevesebben emlékeznek, hogy Arkhimédész (Szirakúza, Kr. e. 287 k. – 212) volt az, aki ezt a máig tagadhatatlan bölcsességet megfogalmazta. Arkhimédész, ókori, szicíliai görög természettudós, matematikus, mérnök, fizikus, csillagász, filozófus volt. „Adjatok egy fix pontot, és én kifordítom sarkaiból a világot.” Meg vagyok győződve, hogy ez a tétel a természettudományok világában alapvető és már számtalanszor bizonyított. Ezek a tudományok a matematika és a fizika alapjaira épülnek, melyeket logikai levezetéssel értelmezhetünk. A társadalomtudományokban azonban a matematika irányelvei már nem mindig érvényesülnek, sőt sokszor csak a partvonalon kívül szemlélődnek. Ezzel aztán el is jutottunk a mai világunkhoz, ahol azt tapasztaljuk, mintha a világ kifordult volna a sarkaiból.

Milyen is ez a bizonyos kifordított világ? Olyan, amelyikben az embereket elbizonytalanítják saját identitásukban és a teremtés rendjében. Hiszen választhatnak nemet, hitet, csak istent nem, mert ez maga elbizonytalanítás, a megkérdőjelezés és ezeknek felkent főpapjai misztikus ködben meghúzódva válnak istenekké. No meg a hatásukra megerősödő önmegvalósítás, amely többnyire külsőségekben merül ki. Olyanokban, mint a bokáig érő fültágító, a szilikonos testformálás (kitömés), de a két lábon járó graffiti bemutató is divatos.

A legvisszataszítóbbak számomra azonban azok, akik nagy művésznek, alkotónak képzelik magukat, de a tudásuk kimerül abban, hogyan lehet egy remekművet, klasszikust elrontani, az eredetit kiforgatni. Ezt persze ők tovább gondolásnak, újra értelmezésnek, ráncfelvarrásnak, modernitásnak, művészi szabadságnak és ki tudja még minek nem nevezik. A klasszikus mesék egyértelmű világa sem szent már, amelyek pedig arra voltak hivatottak, hogy a fejlődő gyermeki léleknek útmutatást adjanak az életre nézve, és megtanulják megkülönböztetni a jót és a rosszat. Szomorú példa erre, hogy hosszú generációk szeretett Csipkerózsikája hogy torzult el egy „pompás ötlet” és a művészi szabadság hatására Csipkejózsikává. A zene világa is tele van hasonló esetekkel, amikor egyes zenészek innen-onnan összelopkodott sorokat átköltenek valahogy, mert az eredeti műveket nem tudják megtanulni, újat írni meg végképp képtelenek. Ez olyan, mintha azt, aki az uszoda medencéjét hosszában képtelen átúszni, csupán keresztben – így is csak mentőmellénnyel -, jobban felmagasztalnák, mint azt a másik úszót, aki a hosszabb távot világbajnoki szintidővel teljesítette. Indokként pedig azt hoznák fel, hogy végül is – ha nagy nehezen is – képes volt partot érni és milyen kreatív volt, hogy nem azt csinálta, amit a többiek. Hányszor látjuk, hogy a filmekben is kiforgatják a jót.  Gonosznak vagy nevetségesnek ábrázolják, ellenben az eleve, velejéig gonoszokat pozitív hősként tüntetik fel.

Elnézést a hasonlatért, de az efféle „művészetet” én ahhoz a féreghez hasonlítanám, amelyik bele telepszik a gyümölcsbe és elkezdi belülről felemészteni az almát, ami kívülről még talán szép pirosnak és kívánatosnak tűnik, de a belseje rohad. Bizony az ilyen „művészetet” szemétként csupán ideológiai szelek fújják, amelyek csupán elcsúfítani, tönkretenni, pusztítani tudnak. Ennek az eklatáns példája a szivárvány szimbólumának elbirtoklása, kisajátítása, mondjuk így, meggyalázása is. A zsidó-keresztyén kultúrában a szivárvány ősidők óta a remény, Isten ígéretének, szövetségének a jelképe. Miután Noé és családja az özönvíz után kiszállt a bárkából, az égbolton meglátta Isten jelzését, amellyel azt üzente nekik, hogy többé nem pusztítja el a földet ily módon. Ezzel szemben, ha a számítógép keresőjébe ma beütjük a szivárvány kifejezést, 99,99%-ban LMBTQ tartalmakat hoz fel a net. Gondolom ez is jól illusztrálja a korábban említett férges alma esetét.

Az Európai Unió születésének azt az dátumot tartjuk, amikor az un. Schuman-terv alapján hat ország szerződést írt alá arról, hogy szén- és acéliparukat közös irányítás alá helyezik. Ez a hat állam Belgium, Franciaország, Hollandia, Luxemburg, Németország és Olaszország volt. Az Európai Unió alapító atyái keresztény alapokon nyugvó közösség létrehozásán munkálkodtak. (Robert Schuman, Jean Monnet és Paul-Henri Spaak). Itt mindenképpen meg kell jegyezni, mert kevesen tudják, hogy 2021. június 19-én Ferenc pápa a római katolikus egyházban szentté avatási eljárás útjára helyezte Robert Schuman 20. századi államférfit, a modern Európa egyik alapítóját. A pápa jóváhagyta az 1963-ban elhunyt Schuman „hősies erényeinek” elismeréséről szóló dekrétumot. Az elismerés az egyik legkorábbi szakasza annak a hosszú folyamatnak, amely a szentté avatáshoz vezethet.

De hol tartunk most Európában a keresztyéni alapokon nyugvó kezdetekhez képest? Már nem követendő a keresztényi normák, törvények szerinti élet. Sőt mindezek lenézetteknek és meghaladottaknak vannak kikiáltva, mint valami kopottas ruhadarabok, amelyek már annyira viseletesek, hogy szégyen bennük manapság bárhol is megjelenni. Világszerte üldözik a keresztényeket: más kontinenseken fegyverrel, míg itt Európában ideológiával. Ez is szomorú példája annak, hogy indul rothadásnak egy külsőleg talán még vonzó, szép gyümölcs.

Térjünk vissza Arkhimédész veretes mondatához: „Adjatok egy fix pontot és én kifordítom sarkaiból a világot”. Látjuk, hogy ma is megvan az a fix pont, amely alapján anno Jézus is helyreállította Isten uralmát, az élet rendjét az akkori hanyatló, értékvesztő világban, követői életében. Erre a fix pontra épült fel az ő egyháza is. Ha azonban a sarokkövet, az alapokat igyekeznek kimozdítani, mi marad akkor?  Jól látszik, hogy nem más, mint a korlátok nélküli tobzódás és az anarchia. Ebben a folyamatban mi szabhat határt az istentelen embernek? Csak egyvalami: önnön maga elpusztítása. A Jézust követő embernek ma is van fixpontja, van reménysége. És amit tenni tud, hogy igyekszik ezt minél többekkel megismertetni, az építés és nem a pusztítás, a szétdobálás útján járni.

A szerző

Írások

Mit is írjak magamról? Férj, apa, református... Ezek mind csak címkék és skatulyák. Hiszen minden ember "titok, idegenség, lidérces messze fény". Ha megtisztelsz és elolvasod az írásaimat, jobban megismersz általuk annál, mint amit most elmondhatok magamról. Előre is köszönöm a bizalmadat. Soli Deo Gloria.