Megéled

A divatról

Furcsa dolog, amikor egy magamfajta férfiember a divatról, a ruhákról elmélkedik, ugyanis az esetek többségében én azt szoktam felvenni, ami a szekrényben a polcon legfelül van. Jobb belátásra csak feleségem szörnyülködése szokott téríteni, mikor közli: „Ebben a ruhában velem nem jössz sehova”. Szóval nem vagyok szakértő a divat világában, de azért véleményem van róla. Nyár végén odáig fajultak a dolgok, hogy még egy divatbemutatón is részt vettem. Mentségemre legyen mondva, hogy augusztusban Balatonfüreden egy hatalmas ingyenes szabadtéri show keretében történt mindez a feleségem unszolására.

Szóval mit gondolok én a divatról? Ruhákat az emberek eleinte a környezeti hatások miatt öltöttek magukra, amelyek egyfajta fizikai védelmet nyújtottak. A természetből vett alapanyagok biztosították a test megfelelő hőháztartását, a hidegebb klímán az életben maradás lehetőségét is megteremtették. De most egy nagyot ugrok az állatbőrök és a szőrmék világától egészen a farmerig. Mindenki jól ismeri, és bizonyára ott is lapul majd mindenkinek a szekrényében 1-1 darab. De rögvest javítanom is kell magamat, mert eredendően a farmer mint ruha megnevezés nem is létezik. Az angol nyelvben ugyanis a farmer magát a földműves embert jelenti, helyette a jeans szó jelent nadrágot. De mivel nálunk ez nem így honosodott meg, a továbbiakban is jó magyarosan farmeren a nadrágot értem. A farmer megjelenése az USA kialakulásának korai szakaszára datálódik, amikor telepesek érkeztek Amerikába a jobb élet reményében. Szekerekre pakolták fel minden vagyonkájukat, hogy elinduljanak meghódítani az új hazát. Az ekhós szekereket arról lehetett felismerni, hogy vitorlavászon védte az esőtől a rajta utazókat. Ezeknek a telepeseknek a sorsa nem volt egyszerű. Egy valamiben bővelkedtek csupán, a nincsben, csak abban, hogy mi elé helyezik ezt a bizonyos nincs szócskát. Ezért került felszabásra még a sátorponyva is és lett belőle munkásnadrág. A fehér színű ponyvanadrág gyakori mosást igényelt azonban, ezért az indigót fedőszínként használták. Így alakult ki a ma is ismert kékszínű nadrág. Az ilyen nadrág hordója már–már arisztokratikus vonásokkal is rendelkezett, hiszen némi „kékvérűség” jelentkezett viselőjének teljes lábfelületén, mert az indigófesték már csak ilyen.

A XX. században az amerikai álom egyik megtestesítőjeként a farmer rászabadult a világra. A keleti tömb lakóinak az átkosban egy-egy darab beszerzése nem akármilyen feladat volt, de birtoklása nagyban emelte az illető státuszát. Mint mindent, ezt is átszőtte a politika, és a rendszer lazulásával egyre több farmer került a piacra. Beköszöntött a farmer divat. Egyre inkább nemcsak maga a nadrág, hanem a szabás is számított. Nem volt mindegy, csöves vagy trapéz szárút visel-e valaki, mert ezek alapján szerveződött csoportokba a fiatalság. Gyorsan eljött az az idő is, amikor már lesajnálták azt, aki új farmerben mászkált. Egyre inkább a koptatott lett a menő. Sokan téglával csiszolták a combjukon az anyagot és/vagy a beton lépcsőkön addig fészkalódtak, amíg el nem érték a kellően kopott kinézetet. De úgy tűnik, hogy a gyártók is felfigyeltek a piac igényeire, és jött a gyárilag koptatott farmer. De ez sem volt elég, hiszen később a számomra eszementnek tűnő szaggatott rongyos modellek találtak gyorsan gazdára. Mostanság a szaggatott, rongyos áruk festékfoltokkal is gazdagodtak, és ezeket is megveszik, még akár drágábban is, mint a normális farmert.  Viselőik pedig olyan büszkén feszítenek eme „remek” ruhadarabokban, hogy peckes orruk szinte már az eget hasítja.

Mint az előbbiekből is kiderül, jócskán vannak a divatban számomra felfoghatatlan dolgok. Nem értem, hogy lehet, hogy amikor valaki kitalálja pl. a jövő év divatszínét vagy szabásmintáját, miért kell ezt rögtön egy hatalmas nyájnak követni. Ráadásul úgy tűnik, mintha korunk divattervezői igencsak megbolondultak volna. Néha a közösségi oldal feldob egy-egy bejátszást különböző divatbemutatókról, melyekről nekem rögtön annak a paródiának egy megjegyzése jut az eszembe, amelyet annak idején Egry János közkedvelt műsoráról készítettek. Így hangzott abban a műsorvezető kommentje: „Ön így jött végig az utcán? Bátor ember.” Persze tisztelet a kivételnek, mindig is voltak és olykor ma is akadnak olyan divattervezők, akik valóban szép és hordható ruhákat is tudtak készíteni A múltból ilyenek pl. Coco Chanel híres kosztümjei, vagy a jelenből a Füreden látott Zoób Kati több ruhája is.

A természetben a Gonviselés a nőnemű egyedeket többnyire rejtőzködő színnel áldotta meg. A nőstények rejtőzködése a fajfenntartás miatt fontos. Ellenben a hímek pl. a kakas színes tollakkal hívja fel magára az ellenkező nem figyelmét, de egyben a ragadozók könnyebb céltáblája is. Az embernél ez pont fordítva van, mert inkább a nőké a divat színes világa, és úgy tapasztalom, hogy minden nő kicsit el is hiszi, hogy ő igazán ért is hozzá. Persze van olyan elvetemült férfitársam, aki olykor képes kételkedésének vagy ellenvéleményének hangot adni, de ez általában lényegesen befolyásolja az élethosszra vonatkozó kilátásait. A mondás szerint ebben a kérdésben is igaz: „Ne szólj szám, nem fáj fejem.” De van amikor ez kevés a békességhez, be kell vetni a Jolly Jocker mondatokat: „Ha neked tetszik, drágám, akkor nekem is. Tudod jól, hogy én ruhástól és ruha nélkül is egyaránt szeretlek!”

Sokszor hallom azt a mondást is, hogy nem a ruha teszi az embert. Sajnos ez is olyan, mint a nagy igazságok, hogy attól függ, hogy honnan nézem. El kell ismerni a belső tulajdonságok fontosságát, de azért sok ember érezné rosszul magát egy-egy furcsán öltözött fél társaságában. A mondás igazsága mellett kardoskodóknak ajánlom, hogy pl. egy Dózsa – Ferencváros meccsen lilába öltözve üljenek be a Fradi ultrák közé. Fontos tudni, hogy a „B középbe” elhelyezkedve csak maga az öltözet azonnali, ingyenes fogszabályzásra jogosít fel. Ezután a beavatkozás után valószínű, hogy árnyalódna az addig karakteres vélemény a ruhákkal, színekkel és az alkalomnak megfelelő viseletekkel kapcsolatban.

Számomra egy divattervező nagyságát az jelezné leginkább, hogy az általa megálmodott ruhákat vajon hány ember viseli szívesen napi szinten. A tények azonban azt mutatják, hogy a történelem során a legegyszerűbb ruhákat viselték a legtöbben, amire nem annyira az esztétika, hanem sokkal inkább a sors viharai kényszerítették őket. Érdekes azt látni, ahogy manapság a divatnak és a tömeggyártásnak köszönhetően egyre inkább eltűnik az emberek egyénisége és nem maradt más, csak az egyforma, már-már egyenruha. És attól függően ki-ki milyen egyenruhát visel, már nem keresi többé a másik társaságát, ha annak a ruhája eltér az övétől. Aztán egyszer csak bizonyos hangadók megmondják, hogy melyik ruha jó és melyik rossz, és nincs többé köztes állapot. Ne feledjük, hogy a háborús uszítás is mindig békeidőben kezdődik. A szomszédunkban dúló háborúban hányan halnak az eltérő egyenruha miatt. Mert ott a másmilyen egyenruha nem egy másik embert, hanem célpontot jelent csupán.

Hogyan tudunk idáig süllyedni, hogy az embert a fronton csupán a zubbonya és egy dögcédula jellemezi?! Sokszor csak amikor a golyó áthalad az egyenruhán és elillan a lélek, lesz újra emberré a katona. A fejfáján már századrendű a rendfokozat, de ott lesz rajta egy név és a gyűlöletkeltők által eltékozolt rövid életet jelző dátum. A gyászolók pedig azon keseregnek, hogy Isten ajándékát, szerettük életet, miért kellett értelmetlenül feláldozni.

Úgy látszik, mégis csak van úgy, hogy a ruha teszi az embert, és van olyan ruha, amibe bele is lehet halni.

A szerző

Írások

Mit is írjak magamról? Férj, apa, református... Ezek mind csak címkék és skatulyák. Hiszen minden ember "titok, idegenség, lidérces messze fény". Ha megtisztelsz és elolvasod az írásaimat, jobban megismersz általuk annál, mint amit most elmondhatok magamról. Előre is köszönöm a bizalmadat. Soli Deo Gloria.