Site icon Meg van írva

Fekete Péntek

A fekete szín mint jelző általában valami negatívat, rosszat, kellemetlent fejez ki. Ez a gyász színe is… Megmondom őszintén, hogy totális naivságomban én sokáig azt hittem, nagypéntekre utal az időnként felbukkanó „Black Friday” kifejezés, Jézus halálának napjára. Aztán a tengerentúlról egyre inkább begyűrűzött hozzánk is – sok egyéb mással – ez a voltaképpen kereskedelmi fogalom. Amolyan Valentine’s Day és Helloween féle kétes értékű import ez, de kétség kívül itt van már.
Kíváncsi lettem, honnan ered. Philadelphia városában, az 1960-as években született meg a kifejezés, mégpedig az amerikaiak egyik legnagyobb ünnepe, a november negyedik csütörtökére eső Hálaadás Napja utáni péntekre vonatkoztatva. Az ünnep utáni hosszú hétvégén sokan áramlottak a nagyvárosba a kezdődő karácsonyi időszakra bevásárolni és egy hagyományosan ekkor rendezett futballmeccsre. A rendőrökre és a buszsofőrökre iszonyú nehéz, túlórás nap köszöntött, amelyet bosszúságukban neveztek el így.
A kereskedők viszont már akkor örültek ennek az adódó lehetőségnek, hogy felfuttassák a forgalmukat és később szépen meg is lovagolták azt. Az USA-ban jelenleg a Fekete Péntek vásárlás szempontjából az év legzsúfoltabb napjának számít, még a karácsonyt közvetlenül megelőző időszakhoz képest is. De már hazánkban is – egyes felmérések szerint – átlagosan 150 ezret költenek az emberek ezen a napon.
Sokan egyébként már nem is személyesen, hanem online vásárolnak, mert ez a hiperakció távolról sem veszélytelen. Amerikában a leghírhedtebb eset 2008-ban következett be, amikor a nyitásra várakozó tömeg betörte egy üzlet ajtaját és halálra taposott egy 34 éves eladót. Az utóbbi években sajnos számos hasonló tragikus eseményt regisztráltak: az emberek verekedtek egymással, lövöldöztek vagy kést rántottak a másikra.
Ennél azonban sokkal hétköznapibb veszélyei is vannak. Például a kamuakciók. Jelenős árengedményt tüntetnek fel, azt megelőzően viszont a normál árakat annyira megemelik, hogy a „fekete akció”-val valójában inkább rosszabbul jár a vásárló. Ráadásul ilyenkor olyan erős a tömeg és a reklámok pszichózisos hatása, hogy olyasmiket is megvesznek, amit nem terveztek és szükségük sincs rá. Az online csalók is készülnek erre az időszakra, sokkal több a kamuoldal, ahol csak a gyanútlan vásárló adatait és pénzét szerzik meg, de a termék nem érkezik meg soha.
De a legnyomorultabb dolog az egészben az, hogy lélektanilag határozza meg a karácsony előtti heteket – mert fura módon ez a péntek már egy hétig vagy hónapig is eltarthat: „Black Friday Hónap”! És egy tényleg spórolási lehetőséggel megáldott egyetlen nap helyett az igazán átgondolatlan és józanságot vesztett vásárlási időszakká teszi advent előszobáját.
Nyilván fontos és szép lehetőség ajándékokkal kifejezni a szeretetünket azok felé, akikkel karácsonykor együtt ünneplünk. Csak azt ne felejtsük el, hogy az ünnep nem egy akciós, hanem egy megfizethetetlen ajándékról szól mindenekelőtt!

„Mert úgy szerette Isten a világot, hogy egyszülött Fiát adta, hogy aki hisz őbenne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen.” (Jn3,16)

Exit mobile version