Site icon Meg van írva

Miért oda, ahova?

Elgondolkodtam, hova és miért épp oda járok.
Mondjuk fodrászhoz…csak hogy egy „egyszerűt” mondjak?

Azért járok oda, ahova, mert sokaknál azt éreztem, teljesen mindegy miről beszélünk, úgyis azt vág, amit ő tud. Akár azt kértem, akár nem, a kommersz megoldással jövök ki tőle. Inkább ahhoz járok, akinél úgy tapasztaltam, valóban az történik, amiről egyeztettünk. De számít az is, milyen a vendégkör: nem vagyok az a típus, aki a szemhéjtus árnyalatokról, meg a dizájner táskákról szívesen csacsogna órákon át, vagy aki határtalanul tolerálná a panaszkodást vagy a politizálást. És, ahogy a magyarok nagy része, én is érzékeny vagyok az ár-érték arányra. Emellett kevésbé hat meg, hogy a szalon maga mennyire hódol a legújabb lakberendezési trendeknek.

Nehezíti a dolgom, ha új embert keresek (mint most, hogy a szokásos emberem egész évre foglalt), hogy minden fodrász és szalon az új trendeket teszi ki a kirakatba és hozza az átmenetes festéseit, meg a hajhosszabbításokat, ondolált szőke hosszú frizurákat – ez pedig nekem nem ad releváns infót arról, hogy ki tud jól vágni.

Tudom, az igényeim szubkulturálisak: mások, sőt többen épp azt keresik, amit én elkerülni igyekszem. A férjem pedig egyszerűen az állandóságot, amire rátaláltak forma, azt kreálja újra és újra a fodrásza, amikor időpontja van, egyből le is egyeztetik a következőt. A kiszámíthatóság mellett azt hiszem, hogy a zenei ízlésük közös mezeje is segíti a kapcsolódást, vagy hogy ne kényszerüljön bele kínos smalltalkokba. Hűségesek is egymáshoz.

Ezer szempont, pedig csak olyan egyszerű és felszínes dologról beszélünk, mint a haj. Visszanő akkor is, ha épp rosszul döntöttünk arról, kit fogadunk a bizalmunkba, hogy rajta dolgozzon. De ahányan csak vagyunk, azoknak mind kicsit más lenne az, amit leír azokról a helyekről, ahova szívesen jár – legyen fodrász, tanfolyam, sport, vagy bevásárlóhely.

Jogos-e ezután, hogy azt várjuk: a gyülekezeteinkbe jőve mindenki egyformán jól érezze magát és otthon csak azért, mert ott van. Csak azért, mert azon a településen a református közösség épp így néz ki. Jogos-e, hogy ne legyen igénye az embereknek arra nézve, hogy ő milyen éneklést szeret, milyen igehirdetés az, amiből épül, milyen rétegalkalmakra jár /járna szívesen, milyen épületben tartózkodna mindezidőre… és még sorolhatnám a szempontokat. És bevallom örülök is, ha van valaki annyira tudatos, hogy legyenek szempontjai abban, milyen vezetőre és milyen közösségre bízza a lelki életét. Hiszen nem kevésbé bizalmi pozíció, mint a fodrász, és ha bántalmazás, sérülés éri ezt a kapcsolatot, az lassabban gyógyul, mint ahogy a haj nő. És egy tudatos választás mindig nagyobb elköteleződés, mint egy egyszerű bevett sodródás.

Persze a hasonlat azonnal sánta: az egyházban természetesen nem akarjuk a fogyasztói kultúrát erősíteni. Ugyanakkor az egyszem szempont, vagy elváráscsomag, amit figyelembe veszünk, az sok esetben az amúgy krízisben lévő helyi identitás. A reformáció idején valós igény volt: a mi nyelvünkön, a mi falunkban hallgatni az igét. De már más idő jár, más igényekkel.  Kit jobban utolért már, ki még úgy érzi, el tudja napolni a témát, de szembe kell nézni azzal a kérdéssel, hogy milyenek vagyunk mi a helyi identitás nélkül. Mert az emberek már nem csak mobilabbak, de igényeik is vannak, amelyek érdekében szívesen mozdulnak. Például az ifjúságnak az otthonosság. Mennyire találják meg a számításukat nálunk?

Kérdés persze hogy mennyire dolgunk mindeneknek mindenné lenni, vagy hogyan lehet ennek az útjait igazán Isten jelenlétében keresni és vizsgálni. Viszont nem is mérlegelni, másrészről pedig panaszkodni a rossz statisztikáinkra és az elfogyásra nem igazán stílusos.

Érdemes-e elítélni azt, ha valakinek igényei vannak a lelki életével kapcsolatban? Könnyebb persze. De akkor azzal fogunk szembesülni, hogy úgy jönnek ki tőlünk az emberek, mint én azoktól a fodrászoktól, akikkel bár beszéltünk és egyeztettünk, mégiscsak az egyenfrizurájukkal a fejemen jöttem ki a szalonból – rendszerint soha vissza nem térve.

„Nagyon jó nálatok az igehirdetés ezért szeretem hallgatni, de ne is haragudj ez a ti magyar egyházi zenétek az nekem megöli a lelkemet.” – fogalmazta meg soknemzetiségű családból jövő településünkön lakó egyszer. Szeretjük, tiszteletben és számon tartjuk egymást, de máshova jár.

„És akkor képzeld, elkezdett imádkozni azért, hogy távozzanak belőlem a démonok, és előzetesen erről nem szólt, hogy ilyen mélyre akar menni. Nem kérdezte, hogy engedek-e neki ilyen felhatalmazást magam felett. Úgy éreztem túljött a határaimon egy erőszakhoz hasonlóan” – mondta nemrég egy ismerősöm a lelkészéről.

„Azóta az összes akkori vezető elvált és a gyülekezet is szétesett, de akkor engem tapostak a porba, amiért kimenekültem a házasságomból, pedig látták ők is, hogy ver. Elvették tőlem a szolgálataimat is, ahelyett hogy segítettek volna. Hol van ebben a krisztusi?” – mondta visszaemlékezve egy hölgy.  

„És képzeld, ott színeztették a hároméves gyerekemmel feketére a szívet, hogy milyen gonosz a szívünk. Te, nincs ennek valami fejlődéslélektani korhatára, hogy mikortól lehet neki mesélni az ősbűnről, meg a romlott emberiségről? Úgy érzem, mintha mi hiába dolgoznánk otthon az ősbizalmon, meg hogy ne szorongjon, meg szeressen és bízzon másokban – Istenben is –  ha azt hallgatja egy órán át, hogy ő maga is, meg mindenki velejéig gonosz… Olyan, mintha verbális bántalmazásért küldeném hittanra.”   – mondta egy apuka nemrég egy ovis találkozáson.

„Elsősök érted? És aki nem mondta el közülük a megtérők imáját, azt nem engedték be a székekből épített bárkába. Persze mind elmondta, hogy beengedjék – no gondolhatod mennyire őszintén – az enyém meg csak lefagyott és sírt, hogy akkor ő meg külső sötétség, meg árvíz? Azóta se tudtuk ezt benne helyretenni.” – mesélte egy másik szülő egy gyerekfoglalkozásról.

„Némileg felháborodtam, hogy az istentisztelet alatti gyerekfoglalkozáson egy szó nem esett a karácsonyról, Jézus születéséről, ellenben érzékenyítő alkalom volt a más neműek, meg vonzódásúak iránt.” – mesélte nyugat európában élő rokon az ünnepi alkalomról.

Az előbbi idézetek messze túlmennek a közember tájékozatlan, ráérzésekben bízó hitén. Tudatosak. Kérdeznek, kételkednek, keresnek. Mindüket értem és többükkel tudtam arról beszélgetni, hogy hova lehet érdemes járniuk. Mert ha a között kell választani, hogy nem a lakóhelye szerinti parókiális közösségbe jár, vagy sehova, akkor meggyőződésem, hogy még mindig jobb a bárhova.

Nem támogatjuk a fogyasztói szemléletet a gyülekezetválasztásban. De azt se támogathatjuk, hogy megszokásból olyan helyen éheztessék, vagy akár egyenesen bántalmaztassák magukat éhező és kereső emberek, ahol nem kapnak semmit.

Ezek tükrében érthetőbb talán, miért mondom: nem tehetjük meg azt, hogy ne kezdjünk el tudatosabban gondolkodni a gyülekezeteinkről. Hogy egyáltalán tudjunk arról, milyen igények fogalmazódnak meg az irányában. Mert csak ezek tükrében tudjuk azokat a Bibliánk fényébe állítani és dönteni róla, hogy ezek közül minek akarunk és minek nem akarunk megfelelni.

Korábban az volt a nagy szó, ha a településünk képes volt templomot építeni és azt fenntartani. Most az a nagy szó, ha ezek a közösségek relevánsak tudnak maradni, új embereket tudnak befogadni. Ha valós alternatívát látnak benne azok, akik keresik Istent és kutatják az ő akaratát. Korok és kihívások változnak. Nem biztos, hogy minden változásnak örülünk. De figyelmen kívül hagyni bolondság. Mert Jézus Krisztus nem csak a fiatalkorunkig, hanem hitünk szerint a világ végéig hív el magának embereket. Nem mindegy, hogy ők közösség nélküli szélmalomharcosokká kényszerülnek válni, vagy képesek közösségekre lelni – akár nálunk.

Exit mobile version