A sakkjátékot Indiában egy Széta nevű brahmin (a legfelső kasztba tartozó ember) találta fel 600 körül. A mese szerint a rádzsától jutalmul annyi – első hallásra jelentéktelen számú – búzaszemet kért érte, amennyi a sakktábla mezőire a következő szabály szerint képletesen rátehető: az első mezőre egy, a másodikra kettő, a harmadikra négy, vagyis az előzőnek mindig a duplája. Hamar kiderült, hogy ennyi búza nem is terem a Földön, hiszen a brahmin összesen 264−1=18 446 744 073 709 551 615 (18 trillió 446 billiárd 744 billió 73 milliárd 709 millió 551 ezer 615) búzaszemre tartott igényt. A „sakk” szavunk eredetileg azt jelenti, hogy valaki „ütésben van”, a perzsa „shāh”szóból származik, amely uralkodót is jelent. A sakk az arab hódításoknak köszönhetően jutott el Európába is.
A királyok játékának is nevezik ezt a stratégiai játékot, melynek nagyon sok vetülete van. A játék egyes bábuinak elnevezése és lépési lehetőségeik sok áthallást rejtenek mindennapi életünket illetően. A sakk eleve egy ősi küzdelemre hívja fel a figyelmet a világos és a sötét bábuk harcával. A bábuk értéke még ennél is beszédesebb. A legkisebb értékű a gyalog, hétköznapi nevén paraszt, ennek van a legkisebb mozgástere és a legkötöttebb mozgása (egyet előre). Ezeket küldik elsőnek a frontvonalba, és könnyű szívvel áldozzák fel őket a vélt nemes ügy, a győzelem érdekében. Érdekes szemléletet tükröz az is, hogy mielőtt megindulna a küzdelem, 8 gyalogra 8 tiszt jut a hátországban, ahogy felállítjuk a bábukat. Ezek alapján az látjuk, hogy még békeidőben sem kedvező az eltartottak (közalkalmazottak) 50%-os aránya, nemhogy a háborúban, amiről a játék szól. A tisztek között is rangsor van. Például a két bástyát lehetne a társadalom két alappillérének tekinteni, ami nem más, mint a törvényhozás és az igazságszolgáltatás, mely szigorúan csak egyenes úton lépkedhet a sakktáblán, de sajnos a való életben ez nem mindig így történik. A huszár megfeleltethető lenne a karhatalomnak, míg a futó az adminisztrációnak. A vezér -hétköznapi nevén királynő – a legerősebb bábu a táblán. Azzal, hogy a saját színén áll, egyben meghatározza az egész serege identitását is. Jelenléte meghatározó, bárhova gyorsan elér, miközben védelmezi pipogya férjét, azt a királyt, aki csak egyeket tud lépni, de ugyanakkor az ő elvesztése mégis a háború végét jelenti. (Van ilyen házasság is.)
Mindig nagy kérdés az ütközetekben, hogyan lehet motiválni a közkatonákat, hogy hajlandóak legyenek rárontani az ellenségre úgy, hogy közben ők a legvédtelenebbek, legsérülékenyebbek. Az életben ezért magasztos eszméket kínálnak fel tálcán nekik, olyanokat, mint pl. a hazaszeretet, bátorság és hősiesség, melyek azonban vereség esetén többnyire meg is kérdőjeleződnek, mivel hősök a győztes oldalon szoktak teremni, és a győztesek írják a történelmet is. Napóleon azzal biztatta a seregének tagjait, hogy csak bátran előre, mert minden katona titkon a zsákjában hordja a marsallbotot. A gyalogokat is ugyanezzel a szemlélettel küldik előre a táblán a majdnem biztos pusztulásba. De ha valahogy, valami csoda folytán mégis átér közülük valamelyik a sakktáblán, akkor – a sakk szabályai szerint – még vezérré is avanzsálódhat.
És végül, de nem utolsó sorban, ejtsünk néhány szót a kéz gazdájáról is, aki mozgatja a táblán a bábukat. Elvárja, hogy minden mozdulatát, parancsát kövessék a bábok még akkor is, ha eleve feláldozási szándékkal küldi őket a csatamezőre. Könnyen megesik, hogy csak csalik lesznek csupán, hogy elvonják az ellenfél figyelmét. Mégis megköveteli tőlük, hogy ezért a célért önként és dalolva menjenek előre akár a hősi halálba is.
Ugye mennyi emberi tulajdonság, élethelyzet mutatkozik meg ebben a játékban!? A hősiesség és az aljas ármánykodás elfér egy sakktáblán. De előbb vagy utóbb a játszmának vége lesz, előveszik a dobozt, és elteszik a bábukat. A győztes és a vesztes, a király és a gyalog is mind békésen megfér egy dobozban, mert ilyenkor már nem számít sem a cím sem a rang. Szépen csak lecsukják a doboztetőt, és megszűnik minden viszály, minden különbség.
Érdemes belegondolni, hogy neked melyik szerep jutott: gyalog vagy-e, vagy esetleg tiszt, és azok közül sem mindegy, hogy melyik. Ha most úgy véled is, hogy te vagy a főnök, bármire képes vagy, és te irányítod a bábukat, nem árt rádöbbenni, hogy rád is egy nyitott doboz vár.