Megszólal

Black Friday a református egyházban!?

A mai világban rendre hangoztatják, hogy változik a klíma és felmelegedőben van a bolygónk. Egyre több tanúbizonysága van ennek a változásnak. (pl. Deutsche Nationalelf a katari 2022-es VB-n☺, de ez most messzire visz a jelen témától.) A földrajzórán megtanították, hogy kis hazánkra a kontinentális éghajlat a jellemző, de rá kellett jönni, hogy bizony a boltok pénztáránál ez nem így van.  Itt ugyanis a forró égöv a jellemző: a nyár forró, a tél meg csapadékos, mert hol le vagyunk égve, hol pedig ki vagyunk borítva. 

A világot irányító kereskedelmi láncolatok már régen áttértek a két évszakos üzemmódra. Ahogy a monszuneső az életet hozza a földnek, úgy üzleti szférában a kereslet bővülése hozza el a bevételek növekedését. Szeptember közepe felé már megjelennek az első mikulások a boltok polcain. Pedig milyen messze van még december 6! A hónap végére pedig ott sorakozik már minden temetői kellék, gyertyák, mécsesek, koszorúk stb., hogy aztán nagy lendületet vegyenek a karácsonyi dömpinghez.  A szilveszteri felfutás után van egy rövid szünet, és máris érkezik a Valentin napi giccsparádé a rengeteg feleslegességgel. A rózsaszínű álmok elmúlása után a csokinyulak sorakoznak fel szépen és katonásan feszítenek a polcokon. A régi spórolós világban sokszor előfordult, hogy megjelentek a farsangi álruhás csokimikulások húsvét táján. Az eredeti piros ruhás, szakállas figurák húsvéti nyúlnak öltöznek be. Szerencsére ezt a „nem kis” problémát ünnepfüggetlen figurák elfogadtatásával (pl. Kinder tojás) próbálják kiküszöbölni. ☺

A kereskedelemben az „esős évszak” tehát a Mikulástól a húsvéti nyúlig tart. Ebből a pénzesős évszakból a legnagyobb durranás a karácsonyi időszak és minden, ami hozzá köthető. Egyes elemzők szerint a kereskedelem éves forgalmának 50%-a ilyenkor realizálódik, de van olyan számítás is, mely szerint ez elérheti a 2/3-ot is.

Egy sportesemény előtt a versenyzők fizikálisan és pszichésen is felkészülnek a megmérettetésre, amelyből nem maradhat el a premizálás, mint anyagi ösztönzés bejelentése sem. Hogyan készülnek fel a kereskedők a dömpingre? Nagyobb volumenű áru rendelésével, több szezonális kiszolgáló személlyel és menedzseri prémiummal. És – nem utolsó sorban – kicsit át lehet írni a forgatókönyvet úgy, hogy egy felkészítő meccset is beiktatnak a nagy menet előtt. Minél előbb ki kell rakni a szezonális termékeket a polcokra, hogy annál több lehetőség legyen az értékesítésre. A nálunk is egyre jobban meghonosított un. Fekete Péntek (Black Friday) a legnagyobb előkészületi mérkőzés a fő meccs előtt a vásárlók pénztárcájának végleges kiürítésére. Több üzenete is van ennek a napnak, amit a kereskedelem a vásárlókba szeretne sulykolni. Egyrészt a hatalmas árkedvezmény sugallása, hogy mindez igazán a vevőknek jó, és az árusok szinte ráfizetnek erre az általuk kreált akcióra. Másrészt a vevői versenykényszer ébresztetik oly módon, hogy hangsúlyozzák, hogy a készletek végesek, és hiába igényelnének új árut, az bizony már  nem érkezik, jobb esetben is csak az ünnepek után. A boldog, önhitt, magabiztos vásárlók megindulnak a boltok felé, hogy milyen jól is fognak járni, közben észre sem veszik, hogy valójában jóval többet költenek, mint amit előre megterveztek.

Mert a valóság pedig az, hogy a kereskedelem szimpla matematikára épül. Minél inkább megnyújtják a vásárlási lehetőség idejét, annál valószínűbb az eladás. Erre is igaz, hogy az idő pénz. Tisztában vannak a vásárlói erőforrásokkal (pénztárca), melyek végesek. Ezért optimálisan kisebb készlettel és kevesebb humán erőforrás bevonásával is lehet magasabb hasznot realizálni.

A keresztény embert pont ellentétesen érinti ez az idült vásárlási láz. Nem rohangál egyik boltból a másikba a nem létező megtakarítások reményében, mert tudja, hogy nem itt a földön kell veszendő kincseket gyűjteni. Hanem elcsendesedik, önvizsgálatot tart, hogy nyitott, tiszta szívvel tudja megélni Advent minden csodáját, tudjon készülni az ünnepre.

Feleségem a napokban nem érezte jól magát, valószínű a szezonális iskolai vírus kínálatból sikerült neki egy nagyobb ipari mennyiséget beszereznie. A múltkori hasonló „nagybevásárlása” alkalmával részemre is hozott haza, melynek túlontúl nem tudtam örülni. De azt mondta, hogy mi egy test és lélek vagyunk. Ha ő mondja, biztos igaza van! (Két hét és egy antibiotikum kúra után már jobban is lettem.) Életünk eme meghitt, köhögős-lázas periódusában készültünk az Advent várakozással teli megtervezésére, hogy az ünnep varázsát a gépies megszokás monotonitása ne rombolja le.

Ekkor csörrent meg feleségem telefonja, és egy kedves női hang elmondta a rendelését. Igen, a rendelését. Keresztelést szeretne rendelni decemberre, a karácsony előtti időt lőtte be, mert akkor lesz együtt a család itt Győrben. A megrendelő (a női hang tulajdonosa) lenne a keresztanya. A keresztelendő csemete és szülei az ország túlsó végén laknak. Milyen jó, eredeti ötlet lenne, ha keresztelőt adhatna nekik karácsonyi ajándékba. Megoldható-e és mennyibe kerülne? – érdeklődött. Ön református? – kérdezte a párom. Nem – válaszolta a hang. És a kisgyerek szülei, milyen vallásúak? Esetleg ők reformátusok? – faggatózott tovább a feleségem. Azt hiszem az egyikük, de nem is tudom. Miért fontos ez? – kérdezett vissza.

A sokat tapasztalt lelkész is lefagyott egy pillanatra. Felment a szemöldöke és gazdagabb lett pár ősz hajszállal, miközben nagy levegőt vett és folytatta a beszélgetést. Megpróbálta röviden, tömören elmagyarázni, hogy a keresztelés nem egy árucikk, hanem szentség, mely az Isten és ember közötti kapcsolatról, szövetségről szól. Végül azt kérte, hogy keressék fel a szülők telefonon ebben az ügyben. A hívó erre azt mondta, hogy jó, majd jelentkeznek, és kinyomta a telefont.

Eszembe jutott gyerekkorom egyik kedvenc rajzfilmjének a dala: „Diktál a beteg írja a doktor.
Beszél majd az utókor (kiről?) hohohohó Dr. Bubóról!”

Hova vezet ez a világ, ha eltűnnek a valós értékek, amikor áruvá silányul minden? Lesz-e így jövő? És ha lesz, az milyen?

Egy ország gazdaságát többféle mérőszámmal is lehet minősíteni pl. a leggyakrabban használt GDP-vel, bár ezzel is lehetne vitatkozni. Továbbiakban meg lehet nézni a foglalkoztatottak számát és arányát, ami előre mutat az inflációs kilátások felé. De a foglalkoztatottak eloszlása is beszédes a gazdaság fejlettségére nézve pl., hogy mennyien dolgoznak a mezőgazdaságban és a szolgáltatásban a gépesítés hatására. 1900-ban a lakosság 61,05% dolgozott a mezőgazdaságban és 7,11% a szolgáltatásban. Napjainkban 8,5%-os az agráriumban dolgozók létszáma. A szolgáltatásban foglalkoztatottak számára csak közelítő adatok léteznek, mivel sok az átfedés, de így is legalább 30% képviselnek. Tehát jó ütemben haladunk a fejlettség felé. A szolgáltatásé a jövő!?

Rendel, majd fizet a vevő, mert így szocializálódott, hogy mindennek megvan az ára.  És valóban ez így is van! Csakhogy van, aminek az árat nem az ember szabja meg, hanem a Teremtő, mert azt nem lehet pénzben kifejezni. Ilyen pl. a keresztelés is.

A szerző

Írások

Mit is írjak magamról? Férj, apa, református... Ezek mind csak címkék és skatulyák. Hiszen minden ember "titok, idegenség, lidérces messze fény". Ha megtisztelsz és elolvasod az írásaimat, jobban megismersz általuk annál, mint amit most elmondhatok magamról. Előre is köszönöm a bizalmadat. Soli Deo Gloria.