Megéled

Illúziópiac, álomvásár

A december elsősorban sajnos nem az adventről, a Krisztus-várásról szól, hanem a karácsonyi vásárokról. Bár egyébként sem vagyok nagy híve a vásárolgatásnak, a sokadalom mindig magával ragad. Engem nem a pénzköltés és nem az áruk érdekelnek, hanem a piac légköre. Talán azért is nézem más szemmel az egész adok-kapokot, mert hajlamos vagyok a szakmai megközelítésre, hiszen van kereskedelmi végzettségem. De ez nem lényeges a történetben, csak annyiban, hogy megmutassak egy másik nézőpontot is a vásárlás során.

Ukázba kaptam, hogy dióbelet kell vásárolnom életem párja diós kiflijéhez, mert – mint olyan sok helyen – nálunk is van fix menü. A karácsonyi asztal ünnepi helyét a diós kifli foglalja el, mert Ő az a nagybetűs DIÓS KIFLI. Tehát egy életem, egy halálom, megküzdök az egyfogú kofával és a hétfejű parkolóőrrel is, mert dió nélkül haza nem merem tolni a képernyőmet.

A közgázon sokféle piacról lehet tanulni, de az említett karácsonyi vásár nem értékpapír, hanem árupiac, és a határidős lekötések mostra és az azonnalra szólnak. Azt sokan tudják, hogy a piac az a hely, ahol az eladó és a vevő találkozik, és a portékák ellenszolgáltatás fejében gazdát cserélnek. Magyarul egy visszterhes ügylet jön létre. ☺

Ismeretes az a mondás, hogy nézd meg az anyját és vedd el a lányát. A kereskedelemben ez egy nagyon fontos törvényszerűség, mert eleve egy megelőlegezett bizalmon alapul a vásárlás.

Ezt a bizalmat erősíti ilyen mondatokkal az eladó:

  • Örök élet meg egy nap a garancia erre.
  • Már a tatárjárás óta itt árulok ezen a piacon, és engem itt mindenki ismer.
  • Ekkora összegért ez az áru szinte ajándék! Sőt, csődbe megyek, hiszen nekem ez jóval többen van.
  • Ez 100% eredeti, csak véletlenül nyomták rá a „made in China” feliratot.

Sajnos minél nagyobb misztikumot kerítenek egy áru köré, minél többet lafatyolnak róla, attól az nem lesz jobb, csak drágább. A sznoboknak azonban már meg is éri, mert itt már a márkanév számít, és nem a beltartalom. A brand (márka) is egy bizonyos minőséget képvisel, de sűrű fillér és a ritka forint viszonylatában az ázsió devalválódik. (Magyarul az olcsóbb áruval nagyobb forgalmat lehet elérni, és kisebb haszonkulccsal is több lesz a profit. A gyártókat a kereskedelem befolyásolja, hiszen a fogyasztó az árak magassága szerint választ, és a valós minőségre kicsi a kereslet. Az eladhatatlan, elfekvő áru nem jó befektetés.)

A vásárlás onnan indul ki, hogy míg a vevő méregeti az eladót, hogy érdemes-e tőle egy fogpiszkálónál nagyobb értékű árut venni, addig az eladó is vizslatja a vevőt, hogy ő csak beszélgetni akar, vagy bármi mást, csak venni, nem azt tuti. Kérdéses az is, hogy egyáltalán érdemes-e időt beleölni ebbe a diskurzusba, mert közben potenciális vevőket veszíthet el. Ez nagy dilemma, mivel a piac ideje csak a délelőttre korlátozódik, és ebből kell kihozni a legtöbb profitot. De van egy csavar ebben a logikában. Mégpedig az, hogy a vevők nyájban haladnak, és oda mennek, ahol már vannak, mert kíváncsian azt hiszik, hogy ott van az a bizonyos féltve őrzött kincs.

Az egész vásárlás során csak és kizárólag az eladó van minden információ birtokában. Ő tudja, hogy mit ad el, és mit is ér valójában a portékája. A „szegény” vevő csak a vágyait vetíti ki a reménybeli árura, és az innen-onnan felcsipegetett infók nem érnek fel a használat valós tesztjével.

A nagybani (1Kg) dió beszerzési utam során megálltam az egyik standnál. Az eladó az asztalkáján játékautókat árult, és ecsetelte az aktuális vevőjének a „gépjárművek” tulajdonságait. Kiderült, hogy amit én laikus szemmel gyerekjátéknak gondoltam, az valójában nem az, hanem már szinte vallási relikvia. Az értő vevő egyre jobban bólogatott, hogy az egyik a 007-es ügynök autója, mellette az meg a Keresztapa című film fő maffiózójának a limuzinja, amott meg a Vissza a jövőbe című film DeLorean DMC-12 járgányának kicsinyített mása. Az eladó minden egyes dicsérő mondatára a vevő helyeslően bólintott, ettől az árus még jobban kihúzta magát, és eljutott az ódai és eposzi magasságokba. Ecsetelte, hogy az ő áruja egyedi, sorszámozott, és ezekből csodákból már csak neki van Magyarországon, sőt az egész galaxisban. A mozivászon virtuális valóságán felnőtt vevő csak bólogatott és bólogatott. Ettől az eladó a rosszmájúak szerint vérszemet kapott, és hirtelen kinőtte a 6XL-es mellényét is. Szemrebbenés nélkül mondta, hogy az a potom 35.000Ft-os ár szinte ajándék. (Ez volt a legolcsóbb.) A vevő szinte hipnotizáltan nézte az autót, mint az a bizonyos béka, aki nem tud ellenállni a kígyónak, és magától besétál a szájába. Rábólintott az árra, és megkötetett az üzlet.

Ott álltam és nem értettem. Kerestem a miértekre a választ magamban. Nem szeretném minősíteni a vevőt, de nem az utolsó párizsi divat szerint volt öltözve, ruházata sokkal inkább a bálabontás maradékára utalt. Ezt csak azért említem meg, mert a két kisautó ára már tetemes összeget tett ki.  Annak a 80.000Ft-nak, amit otthagyott az árusnál, szemlátomást lett volna jobb, fontosabb helye is.

Mi is történt valójában? Egy fiktív, kitalált, meseszerű film nem is valós kelléke került eladósorba.

Mi is itt a lényeg? Az ember eltávolodik a valóságtól, és azonosulni akar a képi illúzióval; mert ha megvan a 007-es kém autója, akkor már ő maga is kémmé, szuperügynökké válik.  Az emberek így távolodnak el a valóságtól, azt gondolják, hogy egyes tárgyak megváltoztatják őket. Pedig ebben az esetben is csak egy valós változás történt, mégpedig az, hogy a pénztárca lett soványabb.

Számomra sokkal többet jelent az az 1 kg dióbél, amiből az elmaradhatatlan diós kifli lesz, melyet az ünnepi asztalunkra teszünk. Persze a diós kifli is csak egy a hagyományos kellékek közül, mert ettől még nem lenne karácsony. Az ünnep lényegét, magasztosságát a Megváltó születése adja. És ez a valóság sokkal szebb, mint bármelyik mozivászonra álmodott mese. Bár a karácsonyból is szívesen csinál negédes mesevilágot a kereskedelem, hogy el tudja adni a sok-sok illúziókeltő kelléket, de ezt önmagában nem tudná megcsinálni ezt. De bizony kellenek ehhez a vevők is, akiket szinte megbabonáz a sok csillogó, szemkápráztató feleslegesség, miközben a lényeg, a valóság eltűnik az adventi ködben. Ne ezeket az illúzió kellékeket vigyük haza, nem ezekkel próbáljuk betölteni a bennünk lévő űrt. Bár nem hivalkodik, nem is kap értékének megfelelő figyelmet, főleg nem reklámot, Isten szeretete elérhető, megragadható, még csak pénzbe sem kerül az, ami pedig megfizethetetlen. „A világosság a sötétségben fénylik…” Jn.ev 1:5

Ajánlom meghallgatásra Ady Endre: Az élet című versét

A szerző

Írások

Mit is írjak magamról? Férj, apa, református... Ezek mind csak címkék és skatulyák. Hiszen minden ember "titok, idegenség, lidérces messze fény". Ha megtisztelsz és elolvasod az írásaimat, jobban megismersz általuk annál, mint amit most elmondhatok magamról. Előre is köszönöm a bizalmadat. Soli Deo Gloria.