Megéled

Mibe is kerül az áru, és mit is ér valójában?

Idén januárban is, mint minden évben ilyenkor, holtszezon volt a kereskedelemben, hiszen véget értek az ünnepek, és a vásárlók anyagi kerete jócskán megcsappant. Jól tudják ezt a kereskedők is, éppen ezért akciókkal, leárazással próbálják becsalogatni a vevőket az üzletekbe. Ezt az akciózást két dolog motiválja: csupán az egyik már említett holtszezon és ezzel párban járó forgalmi adatok, a másik pedig, hogy ki kell seperni a raktárkészleteket, mert kell a hely az új szezonális árunak. Nyilvánvaló, hogy májusban már nem igazán aktuális a jégeralsó vagy a bundabugyi.

Mindezek biztos tudatában a feleségem kiadta az ukázt, hogy épp ideje van, hogy felfrissítsük a ruhatárunkat. Közben jelentőségteljes, kifejező arccal egyenesen rám nézett, nem is értem, hogy miért. Ebben az ügyben én ártatlan vagyok szerintem, mivel nagyon rendszerető módon öltözködöm. Nem túrom fel a szekrényt egy-egy ruhadarabért, hanem – kézenfekvő módon – mindig a polcon a legfelsőt veszem magamra. Tisztában vagyok azzal, hogy nem értek a divathoz, ezért a praktikum oldaláról közelítem meg az öltözködést. Sajnos életem párjának nem mindig tetszik ez az öltözködési gyakorlat. Ilyenkor annyira teátrálisan tud megnyilvánulni, amit nem is értek. Összecsapja a tenyerét és így szól: „Te jó Isten, mit vettél fel már megint! Azonnal vedd le azokat! Így velem nem jössz sehova! Ebben a ruhában nem lehet emberek közé menni!”

Ilyen előzmények után elindultunk vásárolni. Egy tőlünk nem túl távoli bevásárlóközpontba vezetett az utunk. Szisztematikusan haladtunk a „nagy székes” bolttól a „három egyforma betűsig”. Lehangoló volt a választék. Mindenhol szinte ugyanaz volt a kínálat, csak a címkéken változtak a márkanevek. De főleg a hasonló „minőség” volt elkeserítő. Szinte már hallom, hogy sokan azt mondják: „Persze, az egész kínai gagyi, olcsó húsnak híg a leve!” Ez sajnos igaz, de csak részben. Mert Kínában van rengeteg minőségi áru is. Hiszen ha a mi lábunkon tönkremegy az egyszerhasználatos cipő, és a ruháinkat megeszi a mosógép, akkor ez a probléma náluk még hatványozottabban jelentkezne. Az útifilmekben azonban azt látni, hogy Kínában az az 1,6 milliárd ember nem meztelenül szaladgál, sőt Amerikában és Nyugat-Európában sem, pedig ők is onnan öltözködnek.

Érdemes kicsit utána gondolni, hogyan is alakítják ki a boltok polcain lévő portékák árait. (Ígérem egyszerűsíteni fogok.)

Vegyünk egy tetszőleges terméket! Nem nagyon lövünk mellé vele, ha azt állítjuk, hogy a terméket Kínában gyártják. A termelői árat úgy kapjuk meg, ha az anyagköltséghez hozzáadjuk a ráfordításokat, plusz a termelői haszonkulcsot. Ha ezért az árért megveszi az üzletlánc pl. a cipőt Kínában, onnan el is kell azt szállítani. Nem mennék most bele, hogy milyen szállítási és finanszírozási módozatok léteznek, elég annyi, hogy az árut el kell hozni pl. hajóval (ez a legolcsóbb) Kínából Európába a cég központi raktárába. Közben, mivel külső országból való a termék, vámot is kell fizetni utána értéktől függően. Ezen túlmenően az árut eladni akaró cégnek rengeteg más költsége is felmerül pl.: munkabérek, üzletek rezsije, stb. Mivel egy vállalkozás sem szívjóságból tevékenykedik, így természetesen az is ráteszi a maga hasznát. Ezzel a lépéssel el is jutottunk a nettó eladási árhoz. Az államnak is vannak költségei, azt is fenn kell tartani valamiből, ezért a végfogyasztónak, azaz terméket vásárló embernek az adót is meg kell fizetni.  A nettó eladási árhoz hozzátéve a 27% áfát megkapjuk a bruttó eladási árat. Ennyit kell fizetni a boltban az áruért.

Elnézést, hogy még aprólékosabban nem bontottam ki a költségeket és az árképzést, de már ebből is látszik, hogy mekkora a beltartalmi értéke azoknak az áruknak, amiket a polcokon látunk.
Általában egy termék árának 20%-át teszik ki a szállítási költségek, ehhez hozzá kell adni a 27% áfát, sőt a kínai áru esetében VÁM is van, nem elfelejtve azt sem, hogy a kereskedő is szeretne profitot realizálni. Mindezt összesítve azt láthatjuk, hogy az áruk árának 60 – 80, de akár 90%-a is rárakódó költség. Ezek ismeretében mit várhatunk, hogy milyen alapanyagokból készül egy-egy olcsó kínai termék, ha ennyien keresnek rajta, és még így is olcsóbban tudják adni, mint a helyi termelők a maguk áruját.

A legrosszabb az ebben a folyamatban, hogy az árverseny következtében ezek a dömping kínai termékek tönkretették és felszámolták a hazai termelést. Pedig messze nem jobb a behozott áruk minősége, csak olcsóbban adják őket. Nem számít, ha nem jó az áru minősége, csak jól nézzen ki, és olcsó legyen, vigyék, mint a cukrot, hogy sokat lehessen keresni az ügyletben. Üzletileg sokkal jobb a sűrű fillér, mint a ritka forint. Ez a vezérelv a rabló kapitalizmusban, így megy a piacfoglalás.
Az áru eredete, minősége nem fontos, csak annak a nyeresége számít, aki behozza az árut és persze aki engedélyezi a behozatalt.

Ha egy tóba agresszív, invazív faj kerül, megbomlik a fennálló ökológiai egyensúly, és megindul a pusztulás. A korábbi sokszínű, virágzó életnek nyoma sem marad a folyamat végére. Ez a jelenség teljesen átszövi mindennapi életünket, mert divatot teremtenek mind az áruknak, mind pedig az eszméknek. Sajnos egyre inkább abba az irányba halad a világ, hogy minden területen egyre kevesebb a belső érték, mert az már másod- vagy harmadlagos tényező csupán. Egyre inkább az számít, hogy legyen minden könnyen elérhető (olcsó), nem akkora baj, ha silány a minőség, ha minden csak úgy néz ki, mintha igazi lenne.
Az olcsó, felületes, rózsaszínű eszmék és ideák először szerények, védtelenek és szánalomra méltóknak látszanak; majd parazitanként megerősödve területfoglalóvá, egyre dominánsabbá lesznek, tönkretéve, elpusztítva minden mást. A lényeg sohasem a csillogásban, a szép szavakban, a körítésben van, mert ezek elvakítanak és megtévesztenek, hogy ne lássuk tőlük a valóságot. Meg kéne nézni inkább, hogy mi van a mai folyamatok legmélyén. Nem más, mint a káoszból hajdanán megteremtett rend, identitásunk alapelemeinek szisztematikus lezüllesztése és elpusztítása, a minőség felszámolása. Ragaszkodjunk az Isten rendjéhez, a kipróbált és bizonyított hagyományokhoz, a minőségi élethez, mert ez a megmaradás egyetlen záloga. A jelenkor a hit, a hűség, és a helyesen megélt szabad akarat próbája. Nehogy úgy járjunk, mint a felelőtlenül döntő Ézsau, aki egy tál lencséért eladta az elsőszülöttségi jogát a fondorlatos, nagyon is előrelátó Jákóbnak.

A szerző

Írások

Mit is írjak magamról? Férj, apa, református... Ezek mind csak címkék és skatulyák. Hiszen minden ember "titok, idegenség, lidérces messze fény". Ha megtisztelsz és elolvasod az írásaimat, jobban megismersz általuk annál, mint amit most elmondhatok magamról. Előre is köszönöm a bizalmadat. Soli Deo Gloria.