Margó

Ki a keresztet, ki a rendezést vette a vállára

Győr-Szabadhegyen elevenedik meg Pilátus tanácstalansága, Mária féltése és főként Jézus szenvedése nagypénteken. Két időpontban, délelőtt fél tízkor és délután ötkor láthatják az érdeklődők a református templomban a Győri Passiót, a dramatizált keresztutat, melyet három győri tizenéves karolt fel és rendez, negyvenkét gyülekezeti tag bevonásával. Orvos, lelkész, tanár mind szövegtanulásra adta a fejét, és jelmezt öltött, hogy megelevenedjen a kereszthez vezető út. A főpróbán jártunk.

A Magyarország Passió program keretében országszerte tizennyolc helyre jut el a szenvedéstörténet színdarabja. A negyvenöt perces előadás dramaturgiai alapja a pasaréti ferencesektől származik, ezt sajátíthatták el az érdeklődők, köztük Kertész Flóra, Kertész Zsófi és Kohán Emese, a Győr-szabadhegyi gyülekezet fiataljai. Mindez a passió képzés keretében történt, melyet a Miniszterelnökség Civil és Társadalmi Kapcsolatokért Felelős Államtitkársága, a Konzervatív Műhely Alapítvány, valamint a Magyarkurír portál és az Új Ember hetilap támogattak. 

Miután a gyülekezet meghirdette az alkalmat, és egyeztettünk a lányokkal, Kuzmányi István, a Magyar Kurír főszerkesztője is felhívta a figyelmem a fiatalokra, akik megérdemlik hogy idézzem a sorait: „Szimpatikus volt, ahogy a semmiből három református lány jött Győrből a képzésre, majd még a sajtótájékoztatón is ott voltak. Nagyon felnézek rájuk, hogy volt bátorságuk egy majd száz százalékig más felekezetű közösségbe belépni és végigcsinálni. Le a kalappal előttük!”

– 2020-ban szerettünk volna szerepelni az Arénában az ottani passión, de az nem valósult meg, Flóra akkor még túl fiatal is volt. Így amikor kaptuk a hírt a passiószervezés képzésről, jelentkeztünk hárman. 

Zsófi elmondta, hogy a darab két narrátora egy mai fiatal, illetve a kísértő. –  Meskó Zsolt a rendezője és írója, és a szövegkönyvet és az utasításokat is megkaptuk, videós segédletet is kaptunk, és ők adják majd a fény- és hangtechnikát. Mivel itt kisebb a tér, mint egy színpadon, az Úrasztalát például ki kell vinnünk, hogy legyen hely, a gyülekezetre kellett alkalmaznunk bizonyos helyzeteket, jeleneteket.

De a budapesti szervezők is nagyon rugalmasan segítik a munkát, keresztet például a Jézust alakító szereplő méreteihez igazították. Ez a gyülekezeté is marad, míg a jelmezek visszavándorolnak a szervezőkhöz.

A tizenhét és tizenégy éves rendező lányok nem titkolják, nem mindig veszik könnyen a felnőttek az instrukcióikat. –  Meglepően hamar elkeltek a szerepek. Az elején kicsit nehezebb volt, hogy ne a felnőttek akarjanak rendezkedni, de aztán lassan elfogadták, hogy mi láttuk és tudjuk is mit szeretnénk. Egy hónapja készülünk, mindig péntekenként próbáltunk. Mi is beállunk Jeruzsálemi asszonyoknak, de mi vagyunk a beépített súgók is. – mondják a lányok.

A gyülekezet közösségének nem új a társulati lét, hiszen kirándulások, csendesnapok alkalmával is együttműködnek, de a szöveg és a színpadi mozgás így is kínált kihívásokat. De ahogy a jeruzsálemi asszonyok egymás között sugdossák: nagyon eltalálták a szereposztást. Azt is elárulták a szereplők, hogy egy-egy karakter szemszögét kipróbálni nekik is sokat ad, az évről évre hallott történetek újbóli megelevenedéséhez.

Az előadás gyermekbarát: bár az indulatok hűen kiábrázolódnak, az erőszak csak szimbolikus megformálást kap. — Az ostorozásnál azt a technikát használjuk, hogy a szereplők rúzzsal húznak csíkokat Jézus testére, miközben mások pedig a hanghatást keltenek, a katonák pedig a mozgásukkal imitálják a csapásokat.  

A Győri Passió tehát várja mindazokat, akik új megformálásban szeretnének találkozni a régi történettel, amely elhozta számunkra az üdvösséget.

A szerző

Írások

Bella Violetta: Vannak meghatározó sorok az ember életében. Nekem például a „legyek drót, amin az üzenet fut végig”, vagy a „vigyél tovább, mint a lábam tudna menni”. Ezek miatt áll be az ember a sor-gyártó sorba, és próbál maga is újakat készíteni hol sután, hol ügyesebben – lelkészként, újságíróként, anyaként, hídverőként, istenkereső emberként.